06 February 2011

Krisis Mesir: Pemindahan pelajar ke Jeddah dijangka selesai hari ini

06/02/2011 8:35am

PENUNJUK perasaan antikerajaan berdiri di atas trak tentera dan polis Mesir yang musnah dan dijadikan halangan di Medan Tahrir, Kaherah, hari ini. Presiden Hosni Mubarak dilaporkan semakin menerima tekanan, termasuk dari Amerika Syarikat, untuk melaksanakan pelan peralihan kuasa. - Foto AP

KAHERAH 6 Feb — Operasi memindah keluar semua rakyat Malaysia terutamanya pelajar dari Mesir untuk ditempatkan di pusat transit di Jeddah dijangka berakhir hari ini.

Pengarah Majlis Keselamatan Negara (MKN), Datuk Mohamed Tajudeen Abdul Wahab berkata pihaknya sedang berusaha membawa keluar kira-kira 9,000 pelajar yang secara sukarela mahu kembali ke tanah air.

Majlis Keselamatan Negara (MKN) dan Wisma Putra akan berusaha menyelesaikan pemindahan pelajar menjelang tengah hari esok, katanya kepada pemberita Malaysia di sini semalam.

Bagaimanapun, katanya kelewatan mungkin berlaku jika pemindahan itu mengalami masalah birokrasi, cuaca buruk dan kebenaran berlepas yang lewat diberikan oleh pihak berkuasa lapangan terbang di mana pesawat Hercules C-130 Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM), Malaysia Airlines (MAS) dan AirAsia beroperasi. — Bernama


No comments:

Post a Comment